Tuesday, June 16, 2009

Sibuk Belajar DSLR

Sejak 2-3 hari ini aku agak sibuk dalam melayari teknik-tenik dslr. Cadanganya hari Ahad hari tu nak le ke taman tasik bersama model aku……….sapa lagi mem dan anak aku le. Malangnya tengahhari tu adik ipar pulak datang rumah. Petangnya pulak cuaca tak mengizinkan…..hujan lebat.

Terpaksalah aku berxperimen dalam rumah lagi…

Aku yakin dapat menguasai teknik-teknik dslr ini dalam sedikit masa lagi. Buat masa ini aku banyak berexperimen dengan creative mode dengan bantuan internet dan instruction manual sahaja. Kalau masa mengizinkan mahu juga aku ikut training Canon Akademi.

Aku masih belum mahir lagi dalam mengawal kemasukan cahaya, aperture speed and shutter speed. Tapi bagi aku camera Canon ini user friendly. Tak tahu la pulak bagi orang lain. Ada yang suka Nikon, Sony, Olympus, Pentax dsb. Bagi aku Canon amat sesuai minat aku.

Mem aku kata letih melihat aku menjaga gadget aku ini. Cermat sangat katanya. Lasak la sikit. Issshhhhh…..bukan murah macam compact digital camera Nikon dia tu. Kalau setakat compact digital camera tu aku pun malas nak jaga sangat pasal ia tak cerewet.

Penjagaan dslr ni memerlukan sedikit penelitian. Kalau rosak kos membaikinya agak mahal terutama bahagian lensanya. Harga lensa dslr yang tahap biasa saja pun boleh beli sebiji lagi compact digital camera. Malah ada lensa yang harganya boleh cecah berbelas ribu sehingga ada juga yang berharga sebiji proton saga baru. Macam paparazzi pakai atau national geography shoot gambar haiwan di safari.

Kalau tak dijaga dengan betul lensa boleh dijangkiti kulat dan merosakkan kualiti gambar yang ditangkap. Kalau dah tak boleh repair kena beli lensa lain.

Haaaaa tang tu yang Pak Aji tak soka tu….

0 comments:

Post a Comment