Wednesday, June 10, 2009

Don't Be Shy to Ask Singaporean

Selepas breakfast di hotel penginapan dengan menu nasi lemak dan fresh orange kami buat keputusan nak naik bas je ke kota singa. Dari hotel kami naik teksi ke Perhentian Larkin. Kat situ kami tukar RM300.00 dan dapat SD126.00. Hiss…kecik betul duit kita rasanya.

Selepas tukar duit kami cari kaunter bas Singapore – Johore Express. Bayar tiket RM6.20 (2 dewasa + 1 kanak-kanak) kami terus naik bas tu. Keadaan basnya aku rasa tidaklah sebaik bas Rapid KL kita yang agak lebih bersih penampilannya.



Tiket Bas Singapore - Johore Express





Dalam Bas SJE


Sebaik tiba di CIQ Bukit Chagar kami kena turun bas untuk dokumentasi perjalanan keluar. Selesai dukumentasi, kena turun semula ke bawah dan cari balik bas tadi untuk ke singapura.


Tambak Johor. Paip air Johor yang membekalkan air ke Singapura

Tiba di komplek kastam Woodlands sekali lagi kena turun bas untuk dokumentasi/chop passport dan isi borang pas lawatan. Nasib baik tak ramai orang ketika itu. Bila selesai kami turun semula ke tempat menunggu bas, tapi bas yang kami naik tadi dah terlepas, jadi terpaksalah kami tunggu bas yang lain.


Selepas bas sampai, kami terus naik dan bas terus membawa kami ke Terminal Bas Ban San tak jauh dari Rochor Center.


Rochor Center

Turun saja dari bas kami buat-buat macam dah biasa walaupun ini kali pertama kami ke kota singa. Redah je la ikut orang ramai. Redah punya redah sampai pulak kat Bugis St. Waahhh banyak juga barangan cenderahati kat sini. Macam T-shirt, Fridge Magnet, Hand Bag dam macam-macam lagi lah. Sempat lah juga kami membeli sedikit sebanyak kat situ.

Habis shopping kat situ nak kami dah tak tau nak ke mana. Tekak dah kering dah ni. Nampak 7 Eleven kami masuk cari air. Aku capai 7-up botol besar dengan harga SD3.10. Huuuuhhh convert duit Malaysia jadi RM7.50.

Seberang jalan kami nampak Bugis Junction, so masuk kat dalam sejukkan badan dengan air con. Yang menarik tentang Bugis Junction ialah bangunan lama yang diberi nafas baru. Ruang antara jalan di tutup dengan bumbung polycarbonate terus cahaya dan dilengkapi dengan air con. Paparan depan masih kekalkan bangunan pre war tetapi didalam bangunan telah diubah suai dengan konsep moden. Aku terikir jugak kenapa Petaling St kita tak sebegini walaupun Petaling St telah dibumbung tapi keadaan dalamnya masih agar tidak kemas dan kotor.


Aku terlupa lak nak ambil gambar kat sini.

Selepas menyejukkan badan kami teruskan penerokaan kami. Naik bas awam di kota singa. Tapi nak kemana? Hentam je la….China Town. So kami tanya pada seorang warga singapura macam mana nak pergi. Dengan ramah dia bagi tahu kami cara nak pergi dengan crossing bangunan depan jalan ambil bas no….arrrh aku tak ingat. Bila kami nak crossing jalan dia belari datang kat kami sambil bagi tahu kami tak perlu crossing bangunan depan sebaliknya boleh ambil bas di seberang jalan saja. Eemmm ramah juga warga singapura.

Pengangkutan awam di kota singa memang bagus. Bas bersih, panjang dan 2 tingkat. Sampai di China Town kami turun dan masuk salah satu komplek kat situ. Aku ternampak pulak kedai kamera. Haaa aku nak tanya Canon 450D. Taukeh tu kata SD999.00 untuk 450D dan SD850.00 untuk 1000D. Nak beli ke tak….pikir punya pikir tak jadi beli walaupun harganya lebih murah dari JB.

Dari China Town kami naik bas sekali lagi. Kat bas stop kami tanya seorang warga singapura lelaki cina dalam umur 20-an kat mana pusat jualan barangan eletrik. Dia dengan ringan tulang kata kat aku “Ooohhh…I can check for you” sambil merujuk peta kat bas stop tu. Bila kami bagi tau kami nak beli kamera dia kata “Ok….I can show you where is the mall. You can follow me take this bus”. Dia bawa kami terus ke pusat jualan barangan IT. Lupa pulak namanya. Thanks buddy, you’re such nice guy!

Sebelum pulang ke JB kami singgah di Raffle Place. Tempat dimana tugu kota singa tersergam. Kat sana bangunan pencakar langitnya tinggi-tinggi dan cantik-cantik. Persekitarannya juga bersih. Yang menarik minat aku bangunan Maybank. Ada jugak wakil Malaysia kat sini.




Kota Singa - Nampak tu Wakil Malaysia Di Singapura



Tinggi-tinggi jugak bangunan kat sini




Terowong Pejalan Kaki. Bersih Tak? Tak de Vandalisme


My beloved son at Small Lion Statue




Time balik ke JB kami naik MRT dari Raffle Place ke Kranji. Dari situ kami naik bas Causeway Link dengan tambang SD2.50 untuk kami bertiga.




Raffle Place MRT Station


Lengoh kaki berjalan sehari suntuk di Singapura. Satu yang menarik bagi aku di kota singa ini ialah “Ask Singaporean”, they are nice people!!!

0 comments:

Post a Comment