Saturday, June 13, 2009

MAS Rugi Lagi


Pagi ni aku terbaca berita mengenai MAS rugi lagi.

Beberapa bulan lepas bekas rakan sekelas semasa di ITM dulu bagitahu semasa krisis bahan bakar melambung tinggi MAS telah buat harga lindungan untuk kos bahan apinya. Ternyata jangkaan yang dibuat merugikan kerana tak lama selepas itu ekonomi meleset, harga minyak jatuh, load kurang terutama untuk penerbangan antarabangsa. Tambahan pulak lagi serangan virus H1N1 yang menghadkan kegiatan pelancungan antarabangsa.

Bagi aku bukan MAS saja yang rugi, AirAsia juga mengalami kesan yang sama. Syarikat penerbangan gergasi Australia Qantas juga mengalami masalah yang sama sehinggakan ia memberhentikan laluan Sydney-KL melalui anak syarikatnya tambang murahnya JetStar Sept tahun lalu. Cuma strategi pengurusan saja yang berbeza antara sesuatu sysrikat.

Cuba fikir berapa kerap AirAsia buat Sale? Yang penting bagi AirAsia ialah load. Jumlah penumpang dalam sesuatu penerbangan. Walaupun dikatogerikan sebagai free seat tetapi berapa lama tempoh perjalanan dari tarikh tempahan. Adakala kita perlu tempah sehinggakan 1 tahun lebih awal untuk rebut free seat! Sehinggakan laluan sesak ke laman webnya. Bila AirAsia buat free seat biasanya akan sold out dalam 3 hari je.

Tambang yang dibayar advance tu walaupun free seat tapi masih kena bayar cukai dan yuran pentadbirannya. Guna simple math jikalau 1,000,000 free seat pun katakana lah kena cukai dan yuran pentadbirannya berjumlah RM100 seorang dah jadi RM100 juta. Kalau masuk FD dengan kadar 3.7% setahun dah dapat easy profit RM3.7 juta. Mungkin RM3.7juta terlalu sedikit bagi syarikat seperti AirAsia tapi itu hanya sekali promo yang dibuat. Macam mana dengan promo yang dibuat tak henti sepanjang tahun.

Mungkin korang terfikir macam mana pulak dengan kos penyenggaraan pesawat dan bahan api dari free seat? Jawapannya tak semua penumpang dalam pesawat tu dapat rebut free seat. Dalam tempoh setahun mesti ada yang bayar full fare bergantung kepada tempoh tempahannya. Jadi kos dah boleh cover dah kat situ. Korang mesti terfikir lagi sepatutnya MAS mesti boleh untung. Jawapan yang paling mudah ialah persepsi kita tentang AirAsia ialah yang TAMBANG MURAH. Nak tambang murah ke nak tambang mahal?

Itulah contoh terbaik pengurusan yang kretif dalam akal dan tindakan yang membolehkan meraih keuntungan lebih besar dari treadmark ‘Low Cost’ berbanding ‘Premier’

Sebagai pelanggan naik pesawat AirAsia kita perlu kepada perancangan awal dan teliti supaya kita dapat win-win situation.

0 comments:

Post a Comment