Thursday, June 4, 2009

Kehebatan Kambing Boer

Kambing Boer

Dari pemerhatian akula ternakan kambing amat menguntungkan. Manataknya hari raya puasa, raya haji, aqiqah dan sebagainya mesti kita cari kambing untuk dijadikan sembelihan. Bagi aku kalau aku ada tapak memang rasanya nak buat. Boer boleh membiak dengan cepat.

Kambing Boer ini setahu aku berasal dari Afrika tapi ada pulak katanya datang dari Australia. Induk Kambing Boer jantan yang original - Fullblood regisreted dianggarkan lebih kurang RM2,500.00 manakala induk betina Fullblood registered lebih kurang RM2,100.00 sekor. Induk Boer ni boleh dikacukkan dengan kambing lain untuk dapatkan kambing yang lebih bermutu dari kambing tempatan.

Terlanjur mencerita kehebatan Kambing Boer ini aku nak cerita sikit la….

Adalah seorang ahli perniagaan bertaraf Datuk ingin menceburkan diri dalam perniagaan livestock ni. Semasa melancong ke Cape Town bersama isterinya maka Datuk dan Datin ni sempatla melawat ladang ternakan Kambing Boer ni. Kat sana mereka dibawa melihat kandang kambing tersebut.

Pihak pengurusan ladang menugaskan seorang Mat Afrika ni untuk memberi penerangan tentang kambing-kambing mereka kepada Datuk dan Datin ni. Maka mereka melawat baka jantan kambing boer yang hemsem, gagah dan tegap. Kata Mat Afrika tu “ Si jantan ni sungguh hebat. Dia boleh mengawan sehingga 130 kali sehari!”

Terkejut Datuk dan Datin tadi…..Datin mencuit lengan Datuk sambil berbisik “Dengar tu…kambing pun boleh bertahan 130 kali dalam sehari. Yang awak ni seminggu sekali pun susah asyik sibuk memanjang”. Datuk diam je bila dengar Datin menyindir dia.

Mat Afrika tu terangkan lagi yang Si jantan akan mengawan dengan 50 ekor kambing betina yang berlainan mengikut turutan dan kesesuaian.

Datuk pulak cuit Datin sambil berbisik “Awak dengar tak….50 kambing betina yang berlainan. Bukannya 1 macam awak!!!”. Senyum Datuk tu macam kambing ni..... Apa-apapun kita sebagai manusia tidak bolehla ikut cara Kambing Boer tu nanti digelar orang perangai mengalahkan BINATANGGGGG.

0 comments:

Post a Comment