Thursday, June 25, 2009

Selsema Babi


Baru-baru kita dikalutkan dengan jangkitan virus H1N1 ataupun nama bestnya selsema babi. Dengan penularan wabak ini tentu ramai diantara kita terpaksa membatalkan perancangan untuk ke luar Negara dalam masa terdekat ini. Aku baru plan nak ke Hong Kong bawak famili bercuti di Disneyland. Siapa yang berani keluar Negara sekarang atas alasan sosial buat masa ini? Tentu tidak. Usahkan ke luar Negara, untuk berurusan dengan mereka yang baru pulang dari luar Negara pun dah merisaukan kita. Silap-silap mau staff aku meminggirkan aku nanti. Ishhh tak payah la walaupun diberi tiket percuma pada masa ini. Prevent is better than cure!!

Semalam dilapurkan peningkatan sebanyak 400% jangkitan selsema babi. Ramai yang tahu virus H1N1 ini datang dari babi. Babi adalah binatang yang kaya dengan sumber pelbagai virus. Virus didalam badan babi tidak boleh dimusnahkan walaupun dagingnya dibakar. Virus ini pula boleh dipindahkan kepada manusia dengan hanya sentuhan fizikal.

Maka sebab itulah orang Islam dilarang menyentuh apatah lagi memakan daging babi. Sungguhpun begitu ada juga pihak yang beriya-ia untuk membangunkan ternakan babi besar-besaran.

Disebabkan jangkitan selsema babi ini ramai mangsa dah terkorban diserata dunia. Nasib baik kat Negara kita masih belum ada lagi kes kematian akibatnya. Paling merisaukan aku ialah pergaulan anak-anak kita disekolah.

Ada kawan kata “memang babi la binatang ni”. Aku kata pulak “Betul la tu dah namanya pun babi”

Tapi bagi sebagai manusia yang diberi akal dan fikiran adalah tidak wajar kita menyalahkan babi kerana ia juga mahkluk tuhan yang sememang fitrah kejadiannya begitu. Dengan akal fikiran yang adalah sepatutnya kita berfikir untuk menjauhkan diri dari binatang ini sama dengan kita melarikan diri dari Singa yang kelaparan.

0 comments:

Post a Comment