Wednesday, June 3, 2009

Runtuh

Baru-baru ini kita lihat dan dengar 2 kejadian runtuhan berlaku. Pertamanya Jaya Shopping Center dan terbaru Stadium Sultan Mizan Gong Badak.

Jaya Shopping Center tu memang bangunan lama dah hampir sebaya dengan usia aku tapi Stadium Sultan Mizan Gong Badak baru sahaja berusia setahun jagung.


Kesilapan dan kelalaian kontraktor dikaitkan dengan kedua-dua runtuhan tersebut. Bagi Jaya Shopping Center mana mungkin ada 6 atau 8 jentera berat (hacker) kat tingkat atas bangunan. Bukan calang anak punya mesin. Dah tentulah lebihan beban tak mampu ditanggung oleh struktur bangunan. Yang peliknya macam mana pulak kontraktor tak ambil kira semua itu.

Nampaknya kat Negara kita ni mungkin belum ada pakar meroboh tapi pakar untuk meruntuhkan bumbung rasanya ramai.

Banyak kali juga kita dengar kes bumbung runtuh ni. Bumbung makmal runtuh la, bumbung itula, bumbung inilah macam-macam lah. Isu tanggungan kerosakan (DLP) bukanlah yang utama tetapi isu keselamatan awam. Bahagian yang runtuh pula adalah bahagian Grand Stand tempat VVIP duduk. Kalaulah ada game masa tu yang tak ke naya. Usah kata nyawa VVIP, nyawa orang biasa macam kita ni, tukang sapu, pekerja am, pengangkut sampah macam mana?

Arkitek dan Jurutera sekarang ni dah tak boleh tidur lena. Tanggung jawab yang besar sedang menanti.

Hati-hati musim runtuh telah tiba!!!!

Sumber gambar : Berita Harian

0 comments:

Post a Comment