Thursday, October 1, 2009

7" 2Din & GPS Navigator

Entah macam mana tergerak pulak hati nak tukar Head Unit kat kereta aku. Sebelum raya dulu adalah tengok-tengok sikit masa beli FM Modulator tapi tak pulak berminat sampai nak tukar keseluruhan Hu. Tiba-tiba je lepas raya ni rasa nak tukar pulak. Ye la HU lama original Toyota tu tak boleh main DVD, Bluetooth, Ipod, USB connection, SD card. Walaupun ada Navigator dan TV Jepun tapi tapi tak boleh pakai kat Malaysia. Yang ini siap sekali dengan GPS Navigator dengan Mapking software.

Dua hari lepas aku dah buat survey kat internet. Macam biasa sebelum beli sesuatu barang aku akan buat survey tentang spec, quality dan harga. Selepas survey di internet aku buat fisikal survey kat kedai accessory pulak.

Semalam time lunch aku ke kedai Brothers yang boleh nampak dari office aku. China brand rata-rata dalam harga RM600.00 ke RM800.00 tiada GPS. Tidak berminat dengan design dan kualitinya aku pergi lagi ke 2 buah kedai yang berhampiran. Aku jumpa satu harga RM800.00 siap pasang tapi tak de GPS dan Made in China. Dulu aku ada beli portable DVD/TV Made in China tapi cepat sangat rosak. Serik dah.

Jalan-jalan, last aku jumpa satu kat Sato Kajang. Offer!!!! + Free 2 GB SD Card + free installation Mapking. Harga tag RM1,880.00. Nego dapat RM1,500.00 termasuk TV antena dan upah pasang. Made in Taiwan dengan jaminan 1 tahun.


Passion 7" 2 Din & GPS Navigator

Sekarang aku boleh on navigator tanpa bergantung kepada handphone Nokia aku lagi. Satelite reception sungguh cepat. Bila on je HU terus dapat satellite signal.

Puas hati. Boleh tengok TV, DVD, Navigator dan touch screen. Sound Quality juga bagus sama macam OEM Toyota HU aku yang lama. Masa pasang HU ni aku bersembang dengan seorang brother yang pasang horn baru kat kereta kancil dia. Katanya "Orang pasang DVD sebelum balik raya, ko pasang selepas raya". Kihkihkih.... apa boleh buat bang.... time tu belum sampai seru. Haaa.... ini lah masalah aku. Bila aku dah sukakan sesuatu time tu jugak aku nak. Ina selalu cakap aku ni susah nak berkenan pada sesuatu benda tapi bila dah berkenan tengah malam pun aku sanggup cari. Tengok je lah sport rim kereta aku....masih pakai standard OEM 16 inci. belum sampai seru lagi lah tu....

Sebenarnya aku kesian kat anak-anak aku bila jalan jauh tak dapat tengok DVD….itulah sebabnya aku tukar HU aku.

0 comments:

Post a Comment