Saturday, October 10, 2009

Malsingmap Untuk WinCE??

Hampir seminggu aku meneroka internet mencari udated map untuk mapking navigator aku hingga larut malam. Map yang dibekalkan semasa pembelian HU haritu tak beberapa terkini. Ada dua map dalam mapking tersebut iaitu Mapking Malaysia map dan Malsing map.

Mapking Malaysia agak terkini dan menyeluruh tetapi tidak terlalu tepat manakala malsing sudah ketinggalan sejak release update untuk July 2009. Malangnya malsing map yang dikeluarkan oleh malsing dalam laman webnya tidak bersesuaian dengan PND atau Personal Nagivation Device yang aku gunakan berplatformkan WinCE 5.0.

Kebanyakan laman web yang aku search termasuk gpsunderground mangatakan map untuk Mapking R12 (bundle version) berplatform WinCE adalah custom and special made to vendor. Tidak boleh di download dari community mappers. Kena minta vendor untuk update.

Jadi macam mana aku nak gunakannya seperti vendor gunakan. Mapking map pulak tiada release baru. Kalau ada pun kena bayar untuk update map. Alternatifnya kena juga guna malsing map dan aku perlu modified map tersebut supaya ia bersesuaian dengan HU aku.

Aku dapat satu info dari internet jika mahu gunakan malsing map kita perlu edit map tersebut. Cubaan kali pertama tu gagal. Map tidak sesuai. Tension!!!!!

Selepas tiga kali buat try and error akhirnya aku berjaya mengadaptasikan malsing map kedalam HU aku. Test sekitar Cheras/Kajang petang tadi. Perfect and accurate.

Credit to http://blog.zyrax.net/

2 comments:

Anonymous said...

Hi Azman,

I am also interested in Mapking CE version. Will try it out tonight. You from Kajang also?

Regards,
Ed

azman said...

Hi Ed, Sorry for late reply.

How the result?

Post a Comment