Thursday, October 29, 2009

Dasar Automotif Negara

Semalam Tok Pa umumkan pindaan dasar NAP. Yang menarik perhatian aku adalah kereta 15 tahun mandatori masuk Puspakom berkuatkuasa pada 1/1/2010 sebelum boleh baharui road tax. Bermaksud semua kereta tahun 1995. Langkah permulaan kearah menghadkan usia kenderaan seperti di Negara maju.

Bersediakah kita melaksanakan dasar ini dengan harga kereta baru masih mahal? Masih ramai diantara kita yang belum mampu membeli kereta baru baik keluaran tempatan apatah lagi import.

Malaysia bukan seperti Jepun. 5 tahun boleh dilupus sebab harga kenderaan mereka teramat murah.

Menghantar kereta ke pemerikasaan bukanlah isu yang amat besar tetapi masa dan kerenah yang akan dilalui semua pemilik kenderaan berusia 15 tahun keatas. Adakah pusat pemeriksaan Puspakom mencukupi. Ketika ini hanya ada 67 cawangan Puspakom. Disesetengah negeri seperti Kelantan dan Terengganu hanya ada 2 cawangan sahaja. Bayangkan negeri seperti Kelantan dan Terengganu berapa banyak kenderaan berusia lebih 15 tahun yang ada.

Satu perkara lagi harga perlindungan insuran bagi kenderaan ‘tua’ naik mendadak membuatkan pemilik tidak berkemampuan memperbaharui cukai jalan disebabkan tiada perlindungan insuran. Rujuk Berita Harian. Kini ditambah dengan pemeriksaan Puspakom pula. Maka makin ramai diantara rakyat tidak mampu memiliki kenderaan berlesen.

0 comments:

Post a Comment