Monday, September 14, 2009

Speedlite

Semalam masa last shoping Raya masa tunggu Ina pilih tudung aku masuk ke salah satu kedai kamera di Pertama Komplek. Kedai ini adalah kedai kemera yang paling kecil berbanding 2 kedai lain yang popular di Pertama Komplek. Aku tengok Nissin Di622 speedlite. Tag harga pada kotak RM699.00. Arrrggghhh gila. Kemudian untie tokeh tu tanya aku. Apa boleh tolong. Nissin Di622 jawab aku ringkas. Kemera apa pakai? Canon 450D kataku. Terus dia ambil tunjuk kat aku. Arrrr ini ngam. Berapa?? tanyaku. Untie tu kata kalau ini model RM550.00 boleh kasi.

Hahhh.... aku buat-buat terkejut. Mahalnya. Ini sudah luar budget la untie kataku. Berapa mau? Arr RM400.00 jawabku. Tak boleh dapatla rugi jual. Itu harga Di466 boleh dapat. Bayar cash ke credit card tanya untie to lagi. Kalau card credit mau tambah 3% service charge. Ok la takpe, Jawabku.

Bila aku nak blah je untie tu rayu aku. Agaknya nak bagi lepas juga kat aku. Ok-ok kira jadi la berapa reasonable price you boleh kata untie tu lagi. Ok RM430.00 jawab ku. Bargain punya bargain deal RM450.00 guna credit card tanpa charge 3%.

Ikalan dalam internet harga Nissin Di622 speedlite adalah sekitar RM450.00 ke RM500.00. Ada jugak yang kena sembelih dengan harga RM550.00.

Speedlite Nissin Di662 ni adalah alternative terbaik kepada Canon speedlite. Built quality pun bagus dan kemas. Kalau Canon speedlite harganya terlalu mahal berkisar pada harga RM1,200.00 ke RM1,800.00 mengikut kepada model.

Sekarang aku boleh shoot dengan creative lighting tanpa bergantung buit-in pop up flash.

0 comments:

Post a Comment