Monday, September 28, 2009

Raya - Part 2

Hari raya ke-3 tengah hari kami bertolak ke Perak. Melalui jalan Rantau panjang – Jeli – Gerik – Kuala Kangsar – Malim Nawar. Perjalanan lancar walaupun banyak kenderaan. Tiba di rumah jam 8.00 malam. Lepas mandi terus ke open house rumah abang sulung aku tak jauh dari rumah pusaka keluarga.

Raya ke-4 kami ke Kuala Kangsar jalan-jalan makan laksa Kuala sambil cari barangan kraft. Ini kali kedua aku makan laksa Kuala original. Yang pertama dulu tak beberapa sedap. Yang ini betul-betul sedap . aku belasah sampai 2 mangkuk siap tapau lagi bawak balik. Yang sedap laksa Kuala ini ialah laksanya. Dibuat sendiri tak lembik atau kenyal. Putih tak terlalu putih atau berkilat. Lembut dan terasa berasnya.

Selain dari nak makan laksa kami nak cari tikar mengkuang untuk ganti tikar mengkuang yang dah rosak kat pangkin belakang rumah. Dulu kami beli di Sarikin Sarawak dengan harga RM18.00. Kat Kuala Kangsar dapat harga RM25.00. Ok la tu kira murah la jugak.

Tak banyak aktiviti raya di Perak tahun ini. Cuma tiap-tiap malam sampai malam akhir sebelum aku bertolak ke Kuala Lumpur dipenuhi dengan jamuan makan malam keluarga. Memang dah jadi kebiasaan sesekali jumpa adik-beradik kami akan berkumpul makan bersama.

Hari Jumaat malam, selepas makan malam nasi briani dan satay di rumah Yeop lebih kurang jam 10.30 malam kami bertolak ke Kuala Lumpur. Lancar, tak jem dan tak ada kemalangan. Sampai rumah tepat jam 12.30 pagi.

Habis sudah perjalanan raya Kuala Lumpur – Kelantan – Perak –Kuala Lumpur. Tahun depan insyaallah kami akan beraya di perak dahulu sebelum pulang ke Kelantan.

0 comments:

Post a Comment