Thursday, September 3, 2009

Di Mana Jalur Gemilang



Mungkin belum terlambat untuk aku mengucapkan Salam Kemerdekaan Negara yang ke 52. Sambutan tahun ini tiada sinaran bunga api dan perarakan pagi seperti biasa.

Tahun ini juga aku perhatikan amat kurang daripada kita mengibarkan Jalur Gemilang. Kenapa?? Aku pun tak pasti dan masih mencari jawapannya. Kalau nak kata mahal…tak mungkin itu alasannya. Bendera kecil itu aku beli dengan harga RM2.00 di Shah Alam minggu lepas.

Seingat aku paling hebat kempen kibarkan Jalur Gemilang pada tahun 1999. Boleh kata setiap kenderaan mesti ada bendera kecil terpacak di cermin depan. Setelah 10 tahun berlalu keadaan makin suram. Sesuatu yang perlu diambil perhatian serius oleh kita semua.

Sepatutnya ia adalah hari yang paling bersejarah bagi tanah air kita dan disambut oleh semua golongan bangsa. Bukan seperti Hari Raya, Tahun Baru Cina atau Deepavali yang disambut oleh kaum tertentu.

Mungkinkah kebanyakan dari golongan muda kini sudah tidak menghayati erti kemerdekaan Negara yang sebenar. Ada juga mungkinnya kerana kemerdekaan bagi mereka ialah kebebasan untuk melakukan apa saja….

Terima kasih ku kepada pejuang kemerdekaan Negara. Semoga Allah membalas segala jasa baikmu untuk tanah air tercinta.

0 comments:

Post a Comment