Saturday, September 26, 2009

Raya - Part 1

Raya tahun ini sama macam tahun-tahun yang lain. Tahun ini raya pertama di Kelantan. Hari Raya ke-3 baru balik ke Perak.

Perjalanan balik ke Kelantan hari tu seperti biasa memakan masa 9 jam. Kira cepat la tu. Kalau tidak mahu makan 12 jam. Itu pun aku ikut jalan alternative Gua Musang – Jeli – Rantau Panjang – Pengkalan Kubor. Saja aku tak nak tempuh tempat tempat jem paling menyiksakan di Kuala Krai – Machang – Kota Bahru. Aku pernah terkandas di Kuala Krai selama lebih kurang 4 jam beberapa tahun yang lepas.

Sebelum sampai rumah kami singgah di pekan Rantau Panjang. Sambil rehat membeli serba sedikit.

Bebas Cukai Rantau Panjang
Sehari sebelum raya adalah hari yang mencabar puasa. Panas dan letih. Jam baru pukul 3 petang. Aku capai kamera terus jalan-jalan di sungai tempat bot nelayan berlabuh. Hanya beberapa tapak jalan kaki dari rumah mak mertua aku.


Permandangan Biasa di Kampung Mertuaku

Ambil gambar serba sedikit terus aku start moto pergi cari tempat menarik di pekan Tumpat. Disebabkan rushing sikit sebab adik ipar aku nak pakai motor aku terlepas peluang untuk dapatkan shoot yang menarik.

Balik dah nak petang. Hari berbuka terakhir tulah paling nikmat sekiali aku rasa bila air mencecah ke tekak. Lega….habis sudah sebulan berpuasa.

Hari Raya pertama lepas sembahyang di Masjid, kami ambil gambar sekeluarga sebelum ziarah sekejap rumah mak saudara di sekitar kampong. Tengah hari pulak baker satay. Tapi sataynya berbau sikit. Tak sedap!!!!

Hari kedua pulak berkelah di pantai kat kampong. Eemmm…nampaknya dah banyak berubah kawasan pantai kampong dari mula mula aku kahwin 10 tahun yang lepas. Dah ramai yang mandi di situ. Ombak pula tak sekuat dulu. Dah boleh dikatakan pantai pelancongan. Kat depan kampong dah ada Maktab Rendah Sains Mara Tumpat. Membangung jugak kampong kedua aku.

Raya di Kelantan tahun ini aku dapat mengasah dan mempelajari teknik photography. Ada ramai model-model sukarela sehinggakan tengah malam pun aku shooting lagi. Kalau kat KL aku dah boring ambil gambar Ina. Anak-anak aku pulak memeng tak suka bergambar terutama bila aku suruh posing.

Ada masa nanti aku akan upload dalam akaun flickr aku. Alamatnya diberitahu kemudian selepas di upload.

Raya ke-3 kami balik Perak….bersambung…..ke Part 2

2 comments:

Olive Tree said...

Hi, it's a great blog.
I could tell how much efforts you've taken on it.
Keep doing!

azman said...

Hi Olive, Thanks for drop by.

Post a Comment