Monday, November 30, 2009

KIA vs Proton

Nampaknya gergasi kereta Korea dah memecut jauh meninggalkan pesaingnya dengan pengenalan model-model terbarunya. Ternyata kemasukan Pengarah Rekabentuk Peter Schreyer ke dalam KIA membawa perubahan yang besar terhadap rekabentuk model terbaru KIA.

Peter Schreyer adalah bekas Pengarah Rekabentuk Audi. Jika diteliti rekabentuk model-model terbaru KIA sekarang terutama bagi komponen lampu belakangnya banyak menampakkan rekabentuk Audi.

Pelancaran model Forte ke Malaysia melalui NAZA dilihat satu perubahan telah dibawa oleh KIA keatas model-model mereka terdahulu yang kurang mendapat tempat di hati pembeli disebabkan rekabentuk yang kurang menarik. Begitu juga dengan keberkesanan dan ketahanan jenteranya. Kadar penggunaan petrol yang tinggi juga membuatkan pembeli menolak jenama dari Korea.

KIA sedar atas dasar rekabentuk, mereka mampu menawan hati pembeli dan itulah yang ditekankan oleh Peter Schreyer terhadap model Forte ini. Katanya "Design gives a soul to the product, hence the future of KIA product lies in balance, clarity and purpose".

Penggunan petrol bagi model Forte ini adalah lebih kurang 7 - 12km/L, mengikut cara pemanduan seseorang.

Sebagai perbandingan : Waja CPS 1.6L : 9-11km/L, Vios 1.5L : 13-16km/L, Gen2 1.6L : 10-14km/L.

Kia Forte

Dengan pakage harga dan features yang ada pada model ini aku jangkakan model Forte ini akan dapat mengatasi model-model seperti Civic, Altis dalam kategori 2.0L manakala Vios, City dan kereta 1.6L yang sekelasnya. Untuk segmen yang lebih besar atau mewah sedan KIA telah memperkenalkan model K7 untuk menjawab kepada model-model seperti Lexus, Camry, mahupun Merc E series.

Lihat TV Commercial untuk K7.


Persoalan sekarang, kemana hala tuju kereta nasional Proton kita? Apakah Proton mampu bertahan. Mungkin dahulu Waja mampu memberi saingan terhadap Spectra. Tetapi mampukah Pesona bersaing dengan Forte? Tentu tidak. Aku tak sanggup meletakkan Pesona sebagai persaingan untuk Forte walaupun itu yang dikatakan oleh Salesman ketika aku ke pusat jualan KIA pada Sabtu lalu. Terlalu jauh untuk dibezakan Pesona dan Forte walaupun mereka berada di dalam kategori cc yang sama 1.6L.

Dimanakah pereka-pereka muda yang berkarisma yang ada di dalam Proton. Apakah mereka masih tidak mampu untuk merekabentuk kereta yang lebih menarik selain daripada mengubah suai model-model lama dan diberi nafas baru atau ‘facelift’. Model Pesona misalnya adalah dari model Gen 2 yang pengeluarannya pada tahun 2004. Hanya dari hatchback ke sedan untuk kelahiran Pesona.

Model Exora masih kurang mendapat sambutan dikalangan rakyat sebaliknya disaingi oleh Grand Lavina. Sebabnya??? Mungkin disebabkan teknologi jentera yang ada pada Exora masih ditakuk lama. Proton masih menggunakan ‘timing belt’ sedangkan pesaing lain telah beralih kepada ‘timing chain’ yang lebih tahan lama. Begitu juga dengan ‘service interval’ 10,000km berbanding 5,000km untuk kereta Proton. Ketika pesaing telah lama menggunakan VVTi, CVVT, DVVT dan macam-macam teknologi VVT, Proton masih menggunakan enjin lama yang diwarisi dari usahasama Mitsubishi sejak zaman Proton Saga dulu. Enjin Campro tak banyak bezanya dengan enjin model Proton terdahulu.

Rekabentuk dan teknologi memainkan peranan yang besar dalam memasarkan sesebuah kenderaan pada zaman ini. Kenderaan bukan lagi hanya sebagai alat asas untuk membawa kita ke sesuatu destinasi, tetapi lebih merupakan kepuasan dan kemegahan bagi pemiliknya.

Memang benar Proton masih muda. Tetapi Proton bukan lagi anak kecil yang harus di pimpin dan dilindungi. Usia Proton sudah mencecah 25 tahun. Jika generasi pertama pihak pengurusan dan kejuruteraan rekabentuk Proton berusia 30an pada penubuhannya maka pada tahun 2010, mereka ini sudah layak pencen dalam merekabentuk kereta Proton. Sepatutnya mereka lebih matang dan berpengalaman dalam merekabentuk model-model baru yang. Bukan melakukan kesilapan besar dalam merekabentuk model Juara yang ternyata gagal mendapat sambutan. Adakah mereka menjiwai rekabentuk sebelum memutuskan pengeluarannya???

Proton Gen2 & Pesona

Juga benar Perodua dan Naza bernasib baik kerana hanya memasang kenderaan luar dan diberi taraf kereta nasional tanpa memerlukan Research & Development yang menelan ratusan jutaan ringgit, tetapi itu bukanlan alasan untuk tidak menandingi pesaingnya. Memang sukar untuk menandingi pesaing Jepun tetapi setidaknya tandingilah pesaing Korea seperti KIA.

Kesimpulannya, Proton perlu mengorak langkah dengan segera. Jika tidak mampu berlari, Proton mesti berjalan sendiri tanpa dipimpin lagi oleh Kerajaan. Jika tidak kenderaan jemana Proton akan menjadi jenama kelas 3 dalam negaranya sendiri.

1 comments:

Anonymous said...

sangat setuju..proton tidak seharusnya mengharapkan lagi bantuan dari sesiapa.kereta yang dihasilkan tidak berkualiti dengan harga yang tidak munasabah.terlalu mahal..lihat sahaja jepun,menghasilkan kereta yang terbaik untuk pasaran sendiri dengan harga yang murah,tetapi model yang sama dipasarkan untuk pasaran luar mahal dan low spec..macam mana nak bersikap patriotik jika bangsa sendiri yang menipu

Post a Comment