Thursday, November 19, 2009

Lawatan Singkat Dan Padat Langkawi Part 3

Kami sampai di Tanjung Rhu Resort disambut oleh kakitangan resort yang ramah dan penuh senyuman. Aku lihat di sini tiada kaunter reception seperti kebanyakan resort lain. Kami terus diperkenalkan dengan seorang kakitangan resort (tak ingat namanya). Dia terus bawa kami ke bilik. “ Di sini kami praktis check in dalam room supaya guest lebih selesa”. Pertama kali aku check in terus dari dalam room. Ini adalah procedure biasa. Semua guest akan check in dalam room. Bukan disebabkan kami adalah “special guest”.

Damai Room

Sampai dalam room yang diberi nama DAMAI kami diminta duduk disofa sambil diberi tuala sejuk untuk menyegarkan muka. Sambil itu kami dihidangkan dengan minuman sejuk dan buah-buahan. Selepas diterangkan lokasi resort dalam peta diatas meja, barulah kakitangan resort tadi meminta kad pengenalan kami untuk direkodkan sebagai tetamu.



Resort Map


“Puan boleh gunakan segala kemudahan yang kami sediakan. Semuanya telah diuruskan. Jika Puan mahukan apa-apa just hubungi kami. Kami akan aturkan untuk segalanya Puan”. Hahaahha maklum Luxury 5 Star Resort service.

Perut pun dah lapar, jadi selepas berehat sebentar kami turun ke Saffron. Mediterranean food restaurant. Aku makan Rib Eye Steak manakala Ina makan Arabic Steak blablabla (tak ingatla namanya). Sepinggan steak berharga RM75.00. Aku tengok sekeliling yang ada Mat dan Minah Salleh. Tiada pun guest Melayu selain kami atau local citizen. Sedang makan Sharidan datang memperkenalkan dirinya. Sharidan adalah pegawai yang akan mengiring kami untuk tugasan kami petang haritu. Dia akan bawa kami melawat sekitar resort dan tanah sekitar resort milik Tanjung Rhu Resort yang dalam perancangan pembangunan.

Lewat petang kami pulang semula ke resort selepas melawat tanah di hujung tanjung. Sebelum pulang ke room Sharidan ada bagitahu jikalau kami nak keluar ke pecan Kuah dia akan arahkan driver sediakan Estima untuk kami. Cadangnya memang kami nak keluar tapi memandangkan aku agak keletihan memandu dari jam 4 pagi lagi dan esok ada kerja lagi nak dibuat dan pulang semula ke KL esok petang, kami batalkan cadangan ke pekan Kuah malam tu.

Pagi keesokannya kami bertemu Hj Shukri one of the Resort Director. Very humble and low profile person. Begitu juga dengan wife dia. Jam 8.30 pagi Hj Shukri bawa kami melawat tapak cadangan pembangunan expension resort termasuk mangrove dan mangrove island menaiki bot. Aku memang respect kat Hj Shuri ni. Berjawatan director bukan bermegah bagi dirinya. Dia jumpa tukang sapu pun dia angkat tangan dulu, jumpa siapa saja dia angkat tangan tanda beri salam. Dari perbualan aku dengannya dia kata mengusahakan resort ni tidak seperti mengusahakan business hotel. Resort lebih kepada sifat kekeluargaan. Hubungan kekeluargaan perlu ada antara kakitangan dan guest barulah ada kemesraan. Tak hairan Tanjung Rhu Resort dapat beberapa anugerah termasuk landskapnya yang tiada tandingan.

Mangrove

Jam 12.00 lawatan kerja kami selesai. Kami check out jam 1.00 tengahhari walaupun Hj Shukri meminta kami stay lagi untuk malam lagi. Biar kami dapat menjiwai resortnya katanya. Kalau bukan aku sibuk di pejabat mahu rasanya aku stay satu malam lagi.

Time nak balik ke jeti, pemandu dengan kereta Estima telah sedia menanti kami. Sebelum sampai jeti kami singah di Ismail Group tempat popular untuk beli coklat kata Anuar pemandu kami.

Kami sampai di Kuala Lumpur jam 10.00 malam selepas bertolak jam 4.30 petang dari Kuala Perlis.

Walaupun letih dan rushing tapi ia satu pengalaman manis menginap di sana. Terima kasih kepada semua staff Tanjung Rhu Resort.

0 comments:

Post a Comment