Monday, December 14, 2009

Bolasepak Malaysia Ke Akhir

Sebentar tadi aku berpeluang menonton pertandingan bolasepak separuh akhir Sukan SEA antara Malaysia menentang Laos. Pertama sekali sekalung tahniah buat skuat bawah 23 tahun Negara. Malaysia menang 3-1 keatas Laos.

Menentang Laos di stadium kebangsaan mereka di Negara mereka sendiri bukalah satu tugas yang mudah. Kesebelasan pemain Malaysia bukan sahaja menentang kesebelasan pemain Laos tetapi menentang puluhan ribu penyokong Laos.

Disebalik kemenangan ini setidak-tidaknya dapat sedikit sebanyak mengembalikan maruah bolasepak yang telah lama tercemar dan dikecam oleh para penyokong sendiri. Tidak dinafikan skuad bawah 23 tahun sememangnya baik jika dibandingkan dengan skuad senior kita.

Selepas ini yang penting janganlah ada pihak yang cuba mengwar-warkan ganjaran wang ringgit yang bakal diterima oleh skuad kebangsaan. Ganjaran seumpama ini cuma akan merosakkan minda mereka. Biarlah mereka bermain dengan tenang.

Ganjaran yang sebenarnya bagi mereka adalah mereka semua telahpun berjaya mengubah martabat dan memulihkan imej skuad kebangsaan di persada antarabangsa. Jasa mereka akan dikenang dalam lipatan sejarah kelak.

Kita perlu berlajar dari sejarah kekalahan kita.

Tahniah Malaysia!!!!! Kita nantikan pula perlawanan akhir menentang Vietnam nanti.

0 comments:

Post a Comment