Monday, November 16, 2009

Lawatan Singkat Dan Padat Langkawi Part 1

Sabtu lepas, aku dan Ina ke Penang dan Langkawi. Satu lawatan kerja yang singkat dan padat. Aku tak mahu ambil cuti memandangkan kerja aku sendiri agak banyak. Aku terpaksa pergi sebab Ina tak boleh drive kereta jauh dan lama.

Pukul 4 pagi kami dah bertolak ke Penang. Sebelum itu kami singgah di rumah adik ipar aku tinggalkan anak-anak kami. Leceh kalau bawa mereka. Kami pergi bukannya bercuti tapi bekerja walaupun kami akan menginap di hotel mewah 5 bintang di Langkawi.

Tanjung Rhu Beach

Sampai di Penang pukul 8.00 pagi terus tenggok tanah. Ambil gambar dan detail siap pukul 9.00. Disebabkan kami in-rushing tak banyak gambar pribadi atau angle yang menarik diambil memandangkan ini bukan trip percutian. Kami mengejar masa sebenarnya. Banyak perkara yang perlu diselesaikan.

Kami Bertolak semula ke Kuala Perlis. Perjalanan lancar tertapi sedikit terganggu sebab aku keluar di tol Alor Star (S) ikut jalan lama ke Kangar. Jalan sini banyak lori dan susah nak memotong. Cadangnya nak naik feri di Kuala Kedah itulah sebab aku keluar tol Alor Star (S). tapi memikirkan perjalanan feri yang jauh, lama dan ombak yang kuat kami tukar perancangan awal dan naik ikut Kuala Perlis. Sampai jeti Kuala Perlis jam 11.00 pagi. Sebelum cari parking dah ada ulat yang mendekati kereta kami dengan motor cub. Mungkin tengok plat kereta luar je diorang mula dekati. “Asalammualaikum Bang….nak ke Langkawi ke? Nak parking kereta tak?” Aku jawab ringkas “ Tak pe terima kasih” Malas aku nak layan ulat-ulat ni.

Bila aku masuk parking mamat tadi ikut masuk. Rupa-rupanya parking tu ulat tu punya. Ceh…

Parking tak le bagus, rapat-rapat pulak tu cuma berbumbungkan zink. Kadar RM20.00 satu malam.

Lepas bayar parking ada pulak ulat yang nak offerkan kereta kat kami. Sebenarnya aku tak berminat tapi Ina melayan. Jawabnya terkena la. Kereta Mitsubishi Lancer 2.0 GT dengan harga RM100.00. Selepas tawar menawar setuju dengan RM90.00. Katanya bayar masa ambil kereta kat Langkawi Cuma bayar deposit RM10.00 dulu kat dia. OK lah tampa bayar tanpa prejudis. Lepas bayar nak offer hotel pulak kat kami. Aku cakap nak duduk Tanjung Rhu Resort. “Uuuuiiiii mahai tu bang. Satu malam RM1,800.00. Kita tak ambik”.

Kami terus ke jeti dan ambil tiket pergi balik. Seorang sehala RM18.00. Kami ambil dua hala pergi dan balik. Supaya nanti senang tak payah beli lagi Cuma kena confirmkan masa je.

Nasib kami baik sebab feri jam 11.30 pagi baru nak berlepas dan benarkan kami naik walaupun tiket yang kami beli untuk jam 12.30 tengah hari.

Dalam feri aku dapat rekatkan badan sebentar selepas 5 jam memandu.

Bersambung……Part 2

0 comments:

Post a Comment