Saturday, July 11, 2009

PPSMI




Pembelajaran dan Pengajaran Sains dan Matematik didalam Bahasa Inggeris yang diperkenalkan dahulu akan ditukar semula kedalam Bahasa Malaysia. Emmmmm, apa pendapat korang???

Bagi aku secara dasarnya agak bersetuju dengan konsep yang diperkenalkan kini. Jauh lebih bersesuaian. Sains dan Matematik diajar semula dalam BM tetapi dilanjutkan masa untuk subjek BI dan BI merupakan syarat wajib lulus SPM.

Sebab??? Okey…bagi ibu bapa yang tinggal dibandar mungkin boleh berbahasa inggeris bersama anak-anak di rumah. Senang kata ibu bapa faham berbahasa inggeris. Kalau diluar Bandar macam mana pulak???

Janganlah kita lihat anak Tuan DO, anak pegawai kerajaan, anak golongan professional diluar Bandar tepati kepada golongan anak-anak seperti penoreh getah, peraih ikan, pesawah, pekebun, tukang cuci kebanyakkan mana boleh berbahasa Inggeris. Ya tak semua tetapi kebanyakkannya begitulah. Bila subjek Sains dan Matematik yang penting ini dah diajar dalam bahasa Inggeris, mampukah ibu bapa di luar Bandar dari golongan ini membantu menyemak kerja sekolah anak-anak dirumah. Kat mana lagi anak-anak ni nak merujuk kalau mak bapa pun tak faham. Golongan inilah yang paling ramai diluar Bandar.

Belajar bahasa bukan macam belajar matematik… 1+1=2, 2-1=1 atau belajar ilmu sains dengan fakta… tapi lebih kepada interaksi sesama individu. Mereka sebenarnya faham apa itu Matematik dan Sains tetapi menjadi sukar untuk menjawab kertas ujian disebabkan tidak faham maksud soalan.

Manusia dilahirkan tanpa bahasa. Persekitaran yang membentuk bahasa.

0 comments:

Post a Comment