Saturday, July 18, 2009

Awas Siri Pengeboman

Semalam, Hotel JW Mariott dan Ritz Carlton Jakarta dibom. Siri pengeboman dirantau ini senyap seketika selepas kejadian di Bali 2005.





Ritz Carlton & JW Mariott selepas dibom


Rangkaian hotel JW Mariott dan Ritz Carlton palaing kerap menerima ancaman pengeboman diseruruh dunia. JW Mariott Jakarta telah dibom sebanyak 2 kali, yang pertama pada tahun 2003 melalui pengebom berani mati yang memandu kereta didepan JW Mariott. Semalam pula dikatakan berlaku dari dalam bangunan hotel ketika kebanyakan pengunjung sedang bersarapan.

Persoalannya apakah mereka puas dengan meletopkan bengunan hotel milik AS atau apa-apa kepentingan AS dinegara asing. Siapakan pekerja yang berkerja di hotel-hotel seperti ini atau restoran KFC dan McD yang juga milik AS? Siapa pulak yang menginap dihotel-hotel ini? Adakah semuanya warga AS? Tentu tidak. Pekerjanya tentulah dari rakyat tempatan. Warganegara Indonesia sendiri!!!! Begitu jugalah dengan JW Mariott dan Ritz Carlton di KL, ada jugak saudara mara kita yang berkerja disana.

Siapa punya angkara? Pengeboman sebegini seolah pengecut dan bacul. Akhbar Indonesia menjangkakan ia angkara kumpulan JI. Tak kiralah samaada datang dari kumpulan JI atau lain-lain kumpulan, jika benar-benar berani berjuanglah menentang Israel di Palestin. Berjuanglah secara terang-terangan membela Islam disana. Aku terbaca dalam akhbar mengatakan objektif JI adalah ingin menubuhkan Negara Islam sepenuhnya di rantau Indonesia, Malaysia, Thailand, Singapura dan Brunei.

Hhmmmm….Malaysia, Indonesia dan Brunei tak cukup Islam ke? Pernahkah kerajaan Malaysia, Indonesia ataupun Brunei menyekat umat Islam bersembahyang 5 watku, berpuasa dibulan ramadhan, menunaikan zakat dan menghalang rakyatnya ke Mekah?

Kalau kita mengecam Israel membunuh orang awam Palestin maka pasti siri pengeboman ini adalah sesuatu yang kejam dan sama kejamnya dengan Israel. Ramai juga orang Islam yang terkorban!

0 comments:

Post a Comment