Tuesday, November 15, 2011

Perlukah Oil Treatment??


Mungkin ada diantara kita yang sering mendapatkan oil treatment sebagai tambahan kepada minyak pelincir sedia ada.

Persoalannya perlukah berbuat demikian??

Kalau diperhatikan baik-baik pembuat minyak pelincir ternama seperti Petronas, Shell dan Mobil telah menghabiskan jutaan ringgit untuk R&D minyak pelincir mereka. Pelaburan yang dibuat dalam sukan F1 bukanlah mudah dengan modal yang kecil. Ia mengamil masa yang lama untuk memastikan produk yang dikeluarkan benar-benar teruji untuk jangka hayat kenderaan korang.

Tanpa kita sedar oil treatment yang dikeluarkan oleh syarikat yang tidak terkenal mendakwa produk mereka boleh membaik pulih (treatment) terhadap minyak pelincir syarikat-syarikat gergasi ini. Dimana punca R&D mereka pun kita tidak tahu. Ada sesetengah mendakwa oil treatment mereka diuji oleh NASA dengan jentera penggangkut di tapak pelancaran. Sejauh mana kebenarannya masih boleh dipersoal.

Jadi, perlukah oil treatment untuk kenderaan korang??? Sekiranya oil treatment ini perlu apa tujuannya?


Kebiasaannya oil treatment digunakan untuk memekatkan minyak sediaada untuk kegunaan enjin yang sudah lusuh atau enjin tua. Sudah semestinya enjin yang lusuh dan tua telah mempunyai celahan yang besar diantara piston dan bore enjin. Maka oil treatment digunakan untuk memekatkan kelikatan minyak sediaada sekaligus menutup ruang celahan piston dan bore enjin.


Dalam ertikata lain oil treatment bahan additif untuk merawat minyak enjin tetapi bahan additive untuk memekatkan kelikatan minyak sediaada.

Pemilihan kelikatan minyak amat penting dalam pemilihan minyak enjin. Ia juga bergantuk kepada usia enjin kenderaan tersebut. Bagi enjin baru disyorkan untuk menggunakan kelikatan yang lebih rendah (fully syntactic) manakala enjin lama perlu kepada kelikatan yang lebih tinggi. Memadai dengan mineral oil sahaja.

Jesteru, bagi aku oil treatment ini tidaklah perlu sama sekali. Sebaliknya pilih minyak enjin yang sesuai dengan usia enjin korang dan servis enjin korang mengikut tahap yang disyorkan oleh pembuat minyak enjin. Fully Syntactic 10,000 km, Semi Syntactic 7,000 km dan Mineral 5,000 km.

Jangan terpedaya dengan iklan di kaca TV. Buat research untuk tambah pengetahuan.

0 comments:

Post a Comment