Monday, August 17, 2009

Dry Cabinet Wajib Beli Ke Tidak??

DIY dry box tak mampu bertahan. Letak thirsty hippo sekejap je penuh air. Letak silica gel lagi, satu hari dah nak jadi jelly.

Tak de cara lain melainkan beli satu proper dry cabinet. Selesai segala masalah kelembapan. Kos thirsty hippo satu kotak RM6.00 boleh pakai ½ bulan. 2 kotak satu bulan dah RM12.00

Dalam tempoh 16 bulan duit beli thirsty hippo boleh beli Mini Aipo berharga RM200.00. Dah la tu kena selalu check dan bersihkan sekurang-kurangnya seminggu sekali. Kalau tidak kulat akan menjelma macam ini.

Kalau dan menjelma kulat seperi itu, kos untuk mencuci lensa adalah sekitar RM200.00 sebuah bergantung kepada jenis lensa. Kalau aku yang dah ada 3 lensa mau kena RM600.00. Itu belum campur cuci body dslr. Boleh pengsan aku nanti.

Seperti biasa sebelum beli sesuatu barangan aku akan buat analisa sebaik mungkin. Aipo Mini berkapasiti 20L berfungsi dengan anolog system. Ini bermakna kita memerhatikan %RH yang sesuai. Selepas mendapatkan %RH yang sesuai kita perlu mematikan suis eletrik. Jika tidak dry cabinet ini akan terus menyerap kelembapan dan keadaan didalam cabinet boleh menjadi terlalu kering yang boleh merosakkan getah dalam kamera dan lensa.

Berbanding dengan Aipo 38EX berkapasiti 38L, dry cabinet ini berfungsi secara digital. Ini bermakna kita boleh menetapkan %RH dan ia akan kekal mengikut %RH yang disetkan. Sistem ini berfungsi dengan cara automatic. Sistem pengering akan berfungsi jika %RH naik atau turun bagi mengekalkan %RH yang disetkan. Aku boleh katakana ia sama seperti aircond compressor berfungsi.

Ni dia dry cabinet baru aku….

Dengan jaminan 5 tahun adalah berbaloi untuk aku laburkan dengan harga RM380.00 untuk menjaga peralatan dslr aku yang kini dah mencecah lebih RM4,000.00

Wajib ke dry cabinet ni. Wife aku kata aku ni over dalam membeli peralatan dslr aku. Bagi aku bukan saja-saja nak habiskan duit tetapi sebagai pelaburan jangka panjang. Kalau korang dah ada peralatan dslr sendiri tentu korang sayang sangat dengannya, jadi peralatan dry cabinet wajib dimasukkan dalam wishlist jika tidak mahu habiskan duit hantar cuci lensa kat kedai.

0 comments:

Post a Comment