Thursday, August 6, 2009

DIY Dry Box

Hobi fotografi ini tak dinafikan merupakan hobi yang agak mahal dan berada dalam kelasnya yang tersendiri. Seseorang yang belum menceburkan diri mungkin hanya terfikir beli satu DSLR dan kit lens dah cukup untuk hobi ini.

Bila dah berada di dalamnya akan terfikir nak tambah koleksi lensa. Prime lens, telezoom lens, wide angle lens dan macam-macam lens lagilah. Travelling bag pad lagi bagi yang selalu mengembara perlu juga. Bila dah ada semua ni terfikir pulak macam mana nak simpan segala lensa dalam keadaan selamat. Maksudnya selamat dari serangan kulat/fungus. Bagi keadaan seperti di Negara kita yang beriklim lembab penyelesaiannya adalah dengan menyimpannya didalam kotak kering atau dry box. Harga dry box dipasaran paling murah dalam lingkungan RM250.00.

Memandangkan aku dah ada 3 lensa aku perlu simpannya di dalam dry box. Nak beli???? Tak perlu lagilah rasaanya. Apa aku buat adalah buat sendiri dry box.

Mula-mula aku beli bekas plastik mengikut kesesuaian saiz. Aku pilih bekas plastic yang tak kedap walaupun ramai yang pakai jenis kedap udara. Kenapa aku pilih yang bukan kedap udara? Aku bagi tahu nanti. Lepas tu aku beli sponge, foam board dan thirsty hyppo.

Bila sampai rumah aku potong sponge tu mengikut saiz bekas plastik. Sponge ini aku jadikan lapik supaya dapat menyerap hentakan. Lepas tu potong foam board untuk buat partition. Bila dah siap semua aku simpan semua peralatan DSLR aku kat dalam tu. Untuk mengemaskannyalagi aku guna sponge kecil sebagai padding.

Nak cuba tengok DIY dry box aku. Cantik tak??? Cuma aku belum jumpa thermo hygrometer untuk menyukat suhu dan kelembapan dry box aku ni.

Untuk memastikan keadaan didalam bekas plastik itu kering dari lembapan yang boleh mengakibatkan pembiakan kulat/fungus aku letakkan thirsty hippo didalamnya. Disebabkan thirsty hyppo ini agak kuat menyerap lembapan maka itulah sebabnya aku pilih bekas plastik yang kurang kedap udara. Tak faham lagi??? Ok…..kamera dan lensa mempunyai elemen getah dan plastik di dalamnya. Jika keadaan udara terlalu kering maka elemen getah dan plastik ini akan menjadi keras dan seterusnya rosak. Kelembapan yang sesuai untuk peralatan kamera adalah sekitar 45% hingga 50% RH. Maka sedikit pengaliran udara perlu untuk kestabilan. Ramai yang tidak faham keadaan ini maka mereka memilih bekas yang kedap udara ditambah pula dengan thirsty hyppo. Kamera tidak memerlukan keadaan dibawah 45% RH. Jika masih nak gunakan bekas yang kedap udara kita perlu lebih kerap membukanya bagi membolehkan sedikit kelembapan masuk. Dry box dipasaranpun sebenarnya berfungsi mengekalkan kelembapan mengikut tahap kelembapan yang kita tentukan contohnya 45%RH. Jika keadaan didalam terlalu kering maka mekanisma dry box akan meningkatkan kelembapan mengikut apa yang telah kita tentukan.

Sebenarnya bry box ini masih belum siap sepenuhnya. Ada satu alatan yang belum aku dapat. Thermo-Hygrometer. Alat yang mengukur suhu dan kelembapan dry box aku. Setakat ini kos aku buat dry box ini hanya RM32.00.

2 comments:

JamilJaafar said...

betul...thirsty hippo mmg kuat tarik moisture..sedangkan bilik kecik pun dia boleh control..kalau setakat tupperware mmg 'lauk' la..hehe..penah skali dulu tersilap letak perfume gel dekat2 dgn thirsty hippo, sekali dlm seminggu kering kontang gel tu..

azman said...

hahhaha... jangan main2 dengan badak yang dahaga ni. memang kuat minumnya.

Post a Comment