Tuesday, December 22, 2009

Pandu Uji Forte

Ahad lepas aku terima panggilan dari KIA Kajang. Kereta dan ada untuk dipandu uji. Petang tu aku test la kereta Forte ni. Test model 1.6 SX.

Engin dihidupkan dengan sekali menekan button start engine. Bunyi engin memang senyap dari dalam kereta macam seperti engine tak dihidupkan. Pertukaran gear juga amat lancar tanpa jerking atau sentakan samaada dalam mode D atau manual. Untuk pickup sukar sikit untuk di komen sebab dah lama tak bawa kereta 1.6 sejak Waja tahun 2003. Tak adil untuk membandingkan pickup kereta 2.4 dengan 1.6. Tapi rasanya boleh diperbaharui dengan menukar saiz rim sediada 17” ke 16” untuk lebih pickup.


Dari showroom kami lalui jalam lama lebih kurang 5km sebelum masuk expressway dalam 5km juga. Kami berhenti di tepi expressway sebelum aku press pedal minyak sampai habis. Kereta pergi dengan stabil sebab ada traction control. Dalam mode manual kereta ini boleh ditarik ke 120km/j dalam hanya gear 3. RPM hampir mencecah merah sebelum aku masuk ke gear 4.

Gear transmission still smooth. Dalam gear 4 aku tak dapat cecah top spead sebab tekan break uttuk test ABS, Stable Vehicle Control. Memang banyak function untuk kereta ini. Audio system juga tak mengecewakan. Stock audio system dah mencukupi bagi orang seperti aku yang tak suka dengar musik bising masa memandu.


Keluar dari expressway dan masuk jalan taman aku tukar balik ke mode D sebab malas nak shift gear.


Secara keseluruhannya Forte amat memuaskan untuk dipandu dan berbaloi untuk dimiliki dengan harga OTR

1.6L EX RM75,800.00
1.6L SX RM81,800.00
2.0L SX RM93,800.00

0 comments:

Post a Comment