Wednesday, November 30, 2011

Majlis Aqiqah Aireen Dan Berkhatan Khir

1 Muharam 1433H bersamaan 27 November 2011 telah selamat dijalankan Majlis Aqiqah Aireen dan berkhatan Khir di kampong.

Ada 3 lagi majlis perkahwinan di kampong telah mengakibatkan tetamu berpecah kemajlis-majlis lain. Agaknya tarikh 1 Muharam menjadi pilihan pasangan yang nak berkahwin bukan bermakna untuk berhijrah tapi tarikh itu jatuh pada hari ahad sekali gus mendapatkan cuti ganti hari Isnin.





Apapun majlis kami disambut meriah dengan kehadiran sanak saudara dan tetamu.

Tuesday, November 22, 2011

Harimau Baham Garuda di Final Sukan SEA 2011

Rasanya majoriti rakyat Malaysia berada di depan kaca TV atau skrin besar di kedai mamak malam tadi. Suatu perlawanan yang begitu menarik dan mendebarkan. Tahniah skuad Harimau Muda yang telah membaham Sang Garuda dengan sepakan penalti 4-3 selepas terikat 1-1 dalam 120 minit permainan. Gol penyamaan Malaysia dijaringkan oleh Asaruddin Putra dengan tandukan masuk selepas Indonesia mendahului juga melalui tandukan oleh Gunawan.

Perlawanan semalam begitu sengit antara kedua-dua pasukan. Permainan pantas dan kedua-dua pasukan nyata amat menghiburkan. Walaupun skuad Malaysia ketinggalan 1 gol diawal minit permainan, semangat Harimau Muda nyata tidak tengelam dalam sorakan puluhan ribu penyoking Indonesia.

Sebanarnya kita boleh menang 2-1 dalam masa 90 minit permainan jika penyerang kita Fakri dapat bermain dengan lebih tenang dan fokus. Mungkin faktor kemarau gol yang dialami Fakri sedikit menghilangkan keyakinan beliau.

Kemenagan yang sungguh bermakna kerana Malaysia telah dapat mengalahkan Indonesia dua kali berturut turut dalam masa selang 2 hari di stadium keramat mereka. Malaysia juara kumpulan A dan juara bolasepak sukan SEA 2011 dengan rekod tanpa kalah dalam kesemua perlawanan.

Syabas dan Tahniah diucapkan kepada seluruh pasukan kerana berjaya mengekalkan pingat emas dua kali berturut-turut. Ketangkasan Khairul Fahmi banyak membantu Malaysia mengekalkan pingat emas semalam.

Teruskan mengaum dan membahan Syiria dalam pusingan kelayakan olimpik esok di Bukit Jalil. Jadikan pingat emas pembakar semangat yang lebih buat skuad Negara. Kami akan terus menyokong tak kira dimana.

Aaaauummmm!!!!!

Thursday, November 17, 2011

UPSR 2011 : Tahniah, Syabas dan Cuba Lagi

Hari ini keputusan UPSR telah pun keluar. Ada bermacam ragam. Yang menangis kegembiraan, menangis kedukaan, tersenyum, tersengeh, terkedu dan ada juga tak memberikan respon apa-apa terhadap keputusan yang dicapai.

Tahun ini peratusan kecemerlangan 5A di Sek Keb Taman Rakan tempat kakak berlajar menurun berbanding tahun 2010 dengan kelulusan hanya 82%. Kalau tak silap pendengaran, yang dapat 5A hanya 34 orang dan 4A1B juga 34 orang.

Tahniah kepada yang mendapat keputusan cemerlang 5A dalam UPSR 2011. Tahniah juga buat yang anak-anak yang mendapat tempat kedua 4A1B dan ketiga 3A2B.

KHAS BUAT KAKAK

Hanya hadiah 3A2B sahaja yang mampu kakak berikan kepada ayah dan ibu. Walaupun ayah dan ibu amat berharap keputusan lebih baik dari itu, kami bersyukur kepada Allah. Pastinya kalau kakak tidak lalai dan leka, ayah percaya 5A bukanlah susah buat kakak.

Jadikan pengalaman hari ini untuk kakak perbaiki diri dari segala segi, pembelajaran, tanggungjawab dan tingkah laku. Kalau boleh diundur masa tentu 11 bulan lepas kakak akan belajar lebih bersungguh dan tinggalkan aktiviti yang melalai dan merugikan. Betul tak??

Masih ada peluang lagi untuk ke asrama penuh di tingkatan 4. Masuk tingkatan 1 pada Jan 2012 nanti jangan lagi ulangi kesilapan yang sama.

Buat anak-anak yang kurang berjaya dalam UPSR 2011 termasuk kakak…ingat pesanan ini…

Masa tidak akan menunggu kita…UPSR 2011 telahpun menjadi sejarah. Yang penting sekarang teruskan usaha. Perjalanan hidup baru bermula. Ada banyak lagi halangan selepas ini. Hanya yang rajin berusaha akan berjaya. Tinggalkan perkara yang tidak berfaedah. Insyaallah kejayaan akan dimiliki.

Tuesday, November 15, 2011

Perlukah Oil Treatment??


Mungkin ada diantara kita yang sering mendapatkan oil treatment sebagai tambahan kepada minyak pelincir sedia ada.

Persoalannya perlukah berbuat demikian??

Kalau diperhatikan baik-baik pembuat minyak pelincir ternama seperti Petronas, Shell dan Mobil telah menghabiskan jutaan ringgit untuk R&D minyak pelincir mereka. Pelaburan yang dibuat dalam sukan F1 bukanlah mudah dengan modal yang kecil. Ia mengamil masa yang lama untuk memastikan produk yang dikeluarkan benar-benar teruji untuk jangka hayat kenderaan korang.

Tanpa kita sedar oil treatment yang dikeluarkan oleh syarikat yang tidak terkenal mendakwa produk mereka boleh membaik pulih (treatment) terhadap minyak pelincir syarikat-syarikat gergasi ini. Dimana punca R&D mereka pun kita tidak tahu. Ada sesetengah mendakwa oil treatment mereka diuji oleh NASA dengan jentera penggangkut di tapak pelancaran. Sejauh mana kebenarannya masih boleh dipersoal.

Jadi, perlukah oil treatment untuk kenderaan korang??? Sekiranya oil treatment ini perlu apa tujuannya?


Kebiasaannya oil treatment digunakan untuk memekatkan minyak sediaada untuk kegunaan enjin yang sudah lusuh atau enjin tua. Sudah semestinya enjin yang lusuh dan tua telah mempunyai celahan yang besar diantara piston dan bore enjin. Maka oil treatment digunakan untuk memekatkan kelikatan minyak sediaada sekaligus menutup ruang celahan piston dan bore enjin.


Dalam ertikata lain oil treatment bahan additif untuk merawat minyak enjin tetapi bahan additive untuk memekatkan kelikatan minyak sediaada.

Pemilihan kelikatan minyak amat penting dalam pemilihan minyak enjin. Ia juga bergantuk kepada usia enjin kenderaan tersebut. Bagi enjin baru disyorkan untuk menggunakan kelikatan yang lebih rendah (fully syntactic) manakala enjin lama perlu kepada kelikatan yang lebih tinggi. Memadai dengan mineral oil sahaja.

Jesteru, bagi aku oil treatment ini tidaklah perlu sama sekali. Sebaliknya pilih minyak enjin yang sesuai dengan usia enjin korang dan servis enjin korang mengikut tahap yang disyorkan oleh pembuat minyak enjin. Fully Syntactic 10,000 km, Semi Syntactic 7,000 km dan Mineral 5,000 km.

Jangan terpedaya dengan iklan di kaca TV. Buat research untuk tambah pengetahuan.

Friday, November 11, 2011

11-11-11

Sesungguhnya kita bertuah kerana pada tarikh ini 11-11-11 kita masih lagi dikurniakan nyawa dan masih boleh menyedut udara free yang dikurniakan Allah kepada kita.

Kita tidak akan bertemu lagi tarikh ini dimasa-masa akan datang. Walaupun 10 tahun lagi jika umur kita masih panjang kita akan hanya berjumpa 12-12-12. Sesungguhnya berbuat baiklah kita dan dihari Jumaat yang mulia ini banyakkanlah berzikir pada yang maha ESA.

Esok tarikh 11-11-11 akan menjadi sejarahnya yang tersendiri.

Thursday, November 10, 2011

Terkini : 17 Nov 2011 Tarikh Rasmi Keputusan UPSR 2011


Seperti yang aku jangkakan dalam Entri Terdahulu keputusan UPSR 2011 akan diumumkan pada hari Khamis 17 Nov 2011.

Kementerian Pelajaran Malaysia telah mengumumkan dilaman webnya bahawa Majlis pengumuman analisa keputusan akan diadakan di Putrajaya jam 10.00 pagi. Rujuk laman Kementerian Pelajaran Malaysia di LINK ini.

Berdebar pulak aku memikirkan apakah keputusan yang akan dicapai oleh kakak. Semoga semuanya TERBAEEEKKK!!!!

Wednesday, November 9, 2011

Selamat Hari Raya Aidil Adha 1432H



Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar, Waillahilham

Hari ini hari akhir hari raya haji. Masih sempat lagi menjalankan ada ibadah korban hari ini. Belum terlambat juga aku nak ucapkan selamat hari Raya Aidil Adha buat semua.

Satu nasihat ikhlas…..jangan terlalu banyak makan daging korban…..nanti ada yang kena darah tinggi.

Kepada yang menunaikan ibadah haji pada tahun ini semoga tuan puan mendapat haji yang mabrur. Buat yang menunaikan ibadah korban semoga ibadah kita diterima Allah SWT.

Wasalam…..

Wednesday, November 2, 2011

Gantian iPhone Dari Maxis Telah Tiba...

Pagi tadi aku terima message dari Maxis menyatakan gantian iP4 aku dah sedia untuk diambil. Hari ini genap 11 hari aku tanpa iPhone. Boleh tahan juga Apple dgn Maxis ni. Janji 14 hari tapi 11 hari dah sedia untuk diambil.

Hoorayyyy…akhirnya hari yang bosan tanpa iPhone telah tamat. Lunch time tadi aku ke Maxis Center Taman Segar. Aku tanya pada pegawai situ….”repair ke tukar?”…..dia jawab ”tukar baru…”. Hahhahha…maknanya aku dapat brand new iP4 selepas hampir setahun guna. Lebih tepat lagi iP4 aku akan genap setahun pada 17 Nov 2011.

Balik je ke office aku terus restore backup dari iTune. iP4 baru ini masih gunakan iOS 4.3.5 jadi terpaksalah aku update semula ke iOS 5.

Lebih kurang 10 minit semuanya selesai dari update ke restore backup.

Life resume as normal….

Tuesday, November 1, 2011

Semak Keputusan Peperiksaan Sekolah Secara Online


Ada satu laman web yang diwujudkan dibawah NKRA Pendidikan untuk memudahkan ibubapa memantau prestasi peperiksaan anak-anak. Dikenali sebagai SAPS (Sistem Analisis Perperiksaan Sekolah). Kini para ibu bapa boleh mengakses keputusan peperiksaan anak-anak secara online.

Ia amat berguna kepada ibubapa yang mungkin tinggal berjauhan dengan anak anak.

Syabas kepada Kementerian Pelajaran Malaysia dengan mewujudkan sistem ini. Walaupun segelintir guru merunggut dalam mengemaskinikan data, tetapi hasilnya amat berguna buat ibu bapa.

Keputusan UPSR juga boleh disemak di laman web ini. Walau bagaimanapun keputusan UPSR 2011 masih belum keluar buat masa ini. Untuk keputusan peperiksaan akhir tahun bolehlah disemak sekarang.

Laman web SAPS KLIK DISINI

No Plat G1M


Pernah korang lihat no plat kenderaan G1M?

Aku pernah lihat sekali dekat sekitar taman perumahan aku. Kalau tak silap kereta Audi plat G1M####

Plat G1M ini bermaksud Gagasan 1 Malaysia. Syarikat yang dilantik untuk menguruskan penjualan no kenderaan ini adalah Syarikat Tai Wai TW International Group di Seri Petaling.

Harga untuk plat G1M adalah RM1 Juta manakala G1M adalah RM300 Ribu!!

WOW…kalau plat sahaja RM1juta berapa pula harga keretanya???

Harga paling murah adalah RM1,500.00

Hasil dari jualan no plat ini akan digunakan untuk projek "7 Summit Expedition”

Laman web G1M ada di http://www.g1m.com.my/